Nordenskiöld

Vi tog en kvälls topptur upp till Nordenskiöld toppen.
Det är alltså Svalbards första väderstation som ligger på den här toppen och det var en svensk man vid namn Nordenskiöld som upprättade den i början på 1900 talet. 
Vi fick också se en fjällräv, 3e gången jag ser en sedan jag kom hit. :) Dom är så snabba så jag hann inte ta kort.

Om Nordenskiöld: http://sv.wikipedia.org/wiki/Adolf_Erik_Nordenskiöld
Solen hade precis gått ner och vi kunde se fjäll långt bort, en glödande himmel, ett molntäcke, havet under och en båt. Jag är så glad att jag får göra och se allt det här. :)
 


 
 
Oändlig fjällvärld och månen.
 
 
 
 
Longyearbyen sett ifrån ovan. Till höger ligger Nybyen.
 
Gruva två upp till vänster, den är inte i bruk längre men det finns en gång i fjället som leder till en annan gruva som ligger längre in till höger. Nedanför ligger Nybyen, hus nummer 3 närmast i bild är receptionen där jag jobbar.
Det kallas för Sockertoppen det här fjället, eller kanske mer toppen längst till vänster.
 
 
Hyttan på toppen av Nordenskiöldtoppen där dom hade väderstation. Ganska duktigt vind och snöpinad. :)
Det är dörren man ser på bilden.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0