Dag 2

Klarade min andra dag ensam här helt galant! Pratade med mamma en timme på Skype imorse sen gick jag ut på min första löpar runda sedan jag lämnade Sverige. Är inte riktigt i samma form som då men jag var ändå bättre än vad jag anat. Kändes väldigt bra efteråt!
Sedan mötte jag upp Liam för lunch och efter det gick jag till Melbourne Aquarium och spenderade 3 timmar där .. Helt okej mycket äckliga fiskar!! Skulle tro att det var roligare om jag fick ta med mig några av mina kära kusiner! Saknar er tjejer. :-)

Efter det var vi på middag och jag prövade sticky date pudding, som en stor muffin liggande i karamell sås med en kula vaniljglass i. Väldigt väldigt god.
Imorgon ska jag försöka mig på en jogging runda till och sedan klippa mig och besöka en botanisk trädgård! Ska tydligen bli bra väder! Idag var det iiiiskallt!!

Mer från phillip island!

Känguru varning

phillip island

Lite bilder ifrån Phillip Island för er som inte har facebook..
Och pappa, du kan trycka på dom så blir dom större! :-)

Ensam i Melbourne

Ja då har min första ensamma dag passerat. Tog mig hela vägen till Dockland för lunch med spårvagn helt v mig själv. Nästan. Hoppade såklart av kanske 5 hållplatser för sent och fick leta som en galning för att hitta rätt. En snäll farbror hjälpte mig tillslut och jag vart bara 10 min försenad :-)
Har skaffat ett aussie nr idag också ifall jag skulle komma vilse så jag kan ringa på hjälp. Haha.

Efter lunchen tog jag spårvagn tillbaka till centrum och gick i lite affärer. Köpte väldigt återfuktande schampo för mitt hår är som svinto efter 2 månader i Asien. :-/
Lyckades efter det ta mig hela vägen tillbaka "hem" med spårvagn utan att göra ett fel! Lyckades till o med pricka in rätt hållplats! :-) nöjd med det.

Ikväll har vi bara varit ute på middag samt kollat på film o nått nystartat väldigt komiskt program där mammor väljer tjejer till sina söner. Bedrövligt! Och det var en svensk tjej med som sökande som grinade. Fattar mig inte på folk!!

Nu ligger jag och ska sova och det spö regnar ute o det låter som att det är orkan. Skulle bli dåligt väder det vet jag. Imorgon ska jag möta upp för lunch igen och sen ska jag försöka hitta till Melbourne aquarium har hört att det ska va ballt! Lika bra att passa på och turista allt vad jag kan! :-)

Puss!
Aahh juste köpte lite nagel fix saker idag. Kunde inte låta bli, saknar o ha & göra fina naglar!!!!

Phillip island

I helgen har vi varit på phillip Island som ligger nånstans mitt emellan Melbourne och tasmanien tror jag..
Vädret var strålande och vattnet som kom direkt in ifrån Antarktis går att jämföra med Storsjön.. Brrrr! Tänkte att jag skulle surfa men det var alldeles för kallt!
Fredag em var vi ner på stranden och några surfade lite.. Jag tog mest kort som jag ska lägga upp här också.
Sen hade vi BBQ på kvällen med lamm, kycklingspett och fetasallad.. Jummie!! Varje måltid har tillagats på grillen. Gillar frukost "muffinsarna" mest. Inte svenska muffins bör tilläggas.
Michelles föräldrars strand hus som vi var bjudna till i helgen låg väldigt fint högst uppe i backen med lite havsutsikt och 5 min promenad ner till Smiths Beach, tydligen den bästa stranden för surf på hela ön. Synd bara att vattnet var såkallt att folk bar våtdräkt.

Lördag var vi på stranden och det var väldigt varmt, närmare 32 grader tror jag. Var i vattnet 1 minut för att svalkas.
Sen var vi iväg på ett utsikts ställe som var jätte fint.. Flera bilder därifrån också. På kvällen var vi iväg på penguin parade, alltså när pingvinerna utav sig själva kliver upp ur havet samma tid varje dag året runt och knatar över stranden och gömmer sig i hålor. Väldigt söta, men tyvärr ar det foto förbud så jag har bara en dålig bild. Senare På kvällen spelade vi lite kort och hade bbq igen. :-)

Söndag återigen stranden sen packade vi ihop och åkte tillbaka till stan igen! Beställde pizza och slöa i soffan.
Och jag pratade med min kära pappa i en timme på Skype :-)

Oo just ja!! Såg två vilda kängurus wooppwioooop!!

Nää
Puss

Dålig bild på några små pingviner!

Bild

Race

Phillip island

Hello!!!
Igår var det Australia day och vi firade Inte mkt alls. Var inne hela dagen och sen gick vi ut för middag på kvällen samt såg fyrverkerier. Lite vin och sen sova.
Idag har vi varit i en park och solat lite för att värma upp inför helgen!
Om en timma åker vi till Phillip Island för sol, bad, surf, god mat och vin! Jummiiiieee! Ska testa body board istället för surf bräda.. Det ska tydligen vara enklare så för att slippa slösa tid på att öva på att stå upp på en surfbräda :-)

Hoppas ni har det bra.
30 grader idag yeyyy :-)
Puss
Bild från greyhound racet där Dave vann samt från parken idag!

...

Mer bilder...
Bio och båtar!!

Mera

Mera bilder..

Bilder

Här kommer lite bilder på mig på olika ställen.. Hahah
Tar lite lite foton faktiskt! Ska pröva bli bättre.

Tjolahopp!

Åh vart ska jag börja.. Fredag var jag väldigt trött likaså lördag vi var ute och drack lite vin och firade födelsedag.
Har också hunnit med ett förlovningsparty, besökt parker, varit på Melbourne zoo och såg nån jazz gubbe vid namn James Morrison, i måndags var vi på AUS open och såg tennis och Josh Pyke samt var med i live tv över usa.. Igår var vi i Dockland och såg många fina båtar, shoppade och åt mat sen på kvällen var vi på gold class bio, hade feta fotöljer och service hela tiden.. Nu ska vi ut på en båtkryssning på Yarra river..och Ikväll ska vi på greyhound racing.. Längesen jag var såhär aktiv kan jag säga.

För att inte tala om all fantastisk mat här!! Helt galet vad mkt god mat jag ätit. Och så glad att jag äntligen kan äta kött igen! :-)

På fredag ska vi åka till Phillip Island och bada o sola hela helgen samt kolla på vilda pingviner.. Haha!

Vädret har varit strålande igår hade vi 34 grader. Är jätte noga med solskyddsfaktor för det finns inget ozon lager här.. Ingen ide att bränna sig!

Puss!!

Framme

Jahap då var jag framme.
Vilken jävla resa!!! Flyg helvetet var tillråga på allt försenat. Lämnade Denpasar samtidigt som jag egentligen skulle landa. Så över 5h försening. Sög hårt!!
Allt är bra!

Bali

En dag på Bali fick jag minnsann!
Skit väder här såhär års ser det ut som :-)
Bara 10h väntan kvar nu.. Sov 1 timme i natt och 5 nu på planet hit, guld medalj i sovning sökes! :-)
Tänkte hålla mig vaken nu och sova på nästa flight.

Puss

Ben och fotmassage samt pedikyr för trötta dansben! :-)

Bkk airport

5 1/2 timme till Denpasar vänta 11 timmar 6 timmar till Melbourne.

Wop

DANSA DANSA

massive dancing!

Bangkok igen

Nu är jag i bangkok igen.. Åkte hit igår morse och var på shopping hela dagen igår och hela dagen idag. Helt fantastiskt vad fort det går att spendera pengar här! 15 klänningar, 3 tröjor, 2 par skor, massa smink och 1 resväska senare ligger jag nu på hotellet och ska sova 2 timmar innan taxin kommer och kör mig till flygplatsen! Imorgon är det dags för nya äventyr i Australien! Puss på elin

We fell in love in Halong Bay

love

wopp

Halong bay!

Halong bay var heeeelt underbart. Vi åkte tidigt på morgonen med mini buss tillsammans med en hel hög ifrån Hanoi Backpackers, detta förövrigt fantastiska boende i Hanoi! Började med att komma ombord och äta lunch, regel var att dricka med vänster hand annars fick man straff dricka upp allt. Och det här med att vara lugn funkade inte. Fy fan vad vi härja! Första dagen cruisade vi runt i Halong bay sedan paddlade vi ut med kajaker. Jag och Rachel delade. Besökte nån grotta och en floating village. Och drack en massa öl. Kvällen var det middag och sedan ett brak party. Har sån jävla träningsverk i benen fortfarande efter detta eviga dansande! Men ooo så kul vi hade. Tror jag släckte lampan kl 04.30. Väckning kl 7 och upp och cruisa igenom Halong bay igen. Väldigt fint, lite dåligt väder men det gjorde då inget! We fell in love in Halong bay! istället för hopeless place.. hihi. puss!

Bkk

Försökte skriva igår men jag somnade
Med datorn på magen. Dags att sticka tillbaka till Bangkok!

Byebye Hanoi!

Fy fan

Läser på vg och ser på filmer ifrån båt olyckan. Fy fan jag mår illa.
Men väldigt bra jobbat av crew som lyckats evakuera så många på så kort tid. Fruktansvärt!

Upp o iväg!

Får kalla kårar i hela kroppen av den hemska båt olyckan i Italien. Fy fan!!

Äter frukost nu.. Ska iväg till Halong bay strax :-) Woop!
Känner mig mkt piggare idag så jag tänker försöka att ute bli sämre igen. Kanske svårt med tanke på att jag hört att detta brukar bli partycruise. Tänker inte utsätta mig för något scary. Hah.

Läskigt propeller plan från Laos

Night market

Även här i Hanoi finns det night market som vi besökte ikväll. Vietnameser är så minsann inget trevligt folk att o göra med. Dom går helt seriöst rätt in i en både bakifrån o framifrån utan att bry sig de minsta lilla eller kanske försöka gå runt.
Köpte 2 cardigans för 20:- st som var super fina. Kap!

Skor!

Halong bay

Lite piggare idag men absolut inte hundra!
Idag har vi shoppat ännu mer. Köpte en skinnjacka o en tyg jacka och 2 par till skor.
Imorgon går turen emot Halong Bay! 4h buss dit, sova en natt på en båt, paddla kajak, klättra och mycket mer ska det tydligen bjudas på. Är tillbaka i Hanoi igen på måndag em och på tisdag morgon reser jag till Bangkok. :-)

Beepbeep
Puss natti!

Beep beep

Lite trött man blir på allt jävla tutande! Give-me-a-break ingen bryr sig om att ni kör där ni kör era trötta......
Ligger och ska försöka sova men det är ett jävla tutande utanför.
Rachel hackade sig in på fb på mobilen idag och det funkade! Helt galet. Men jag vågar inte använda de så mycket för inne i mina meddelanden syns det vad alla andra skriver till varandra?! Hade nån kines, austalienare o vietnames i min inbox som skrev till andra. Haha!! Loggade ut snabbt som ögat.

Kryssa fingrarna för att jag är
Frisk imån jatack :-)))
Puss natt

Skor

Första dagen i Hanoi är snart avklarad.
Imorse gick jag och min koreanske vän Rachel en guidad tur runt gamla stan med backpacking gänget här. Trafiken är helt jävla galen, aldrig sett värre. Och vi var övertygade om att vi aldrig skulle hitta nånstans här utan guide.
Men när turen var färdig fick vi tag i en karta och gav oss ut själva.
Gatorna heter "shoe street" "tree street" "Cann street" beroende på vad som säljs på gatan. Ganska smidigt faktiskt. :-) men dom har vanliga namn också.
Vi hittade väldigt bra och vart inte överkörda. Köpte ett par converse och ett par toms skor! Priset vill ni inte veta. Funderar starkt på att köpa fler och skita i att jag faktiskt måste släpa på allting också. Tror det är värt det!!
Nu ligger jag och ska vila huvet ett tag. Blir tokig av allt tutande!!!
Plus att vi nyss träffa en skit störig amerikan som trodde att han var kung. (som alla amerikaner)

Nä puss!

Förbud

Juste, glömde berätta att allt vad blogg, twitter & Facebook heter är förbjudet och blockerat här. Kommer inte ens in på fb via telefon. :-/ pga wifi.
Men blogg har dom inte lyckats med :-)

Hanoi

Ja då är jag i Hanoi. När planet äntligen kom höll jag på att dö när jag insåg att det var ett propeller plan med 2(!!!) stolar på var sida av gången. Herregud. Hade lovat mig själv att aldrig åka propeller plan och tur kanske det var att jag inte viste det innan.

Här i Vietnam bor jag på Hanoi Backpackers i ett dorm room! En sovsal
med andra ord. Har mitt lilla skåp under sängen med lås och doningar. Ligger här nu och hoppas på att jag tagit tillräckligt med hostmedicin & Alvedon för att inte störa nån annan inatt. Rätt gemyteligt ändå.
Träffade några trevliga danskar på flygplatsen och vi tog sällskap hit sedan ikväll har vi hängt ut med 2 norskar och ett gäng från NZ.
Min koreanske vän Rachel kom hit ikväll också. :-)
Nä folkens! Dags att knoppa, håll tummarna för mig!!! Yeyyy!

LP airport

Vilket ställe.. Noll säkerhet överhuvud taget.. haha. Fick gå in bakom spärrarna utan att gå igenom bagaget för att köpa wifi. Började med att gå till en resebyrå i stan för att kolla vilka egentliga tider flygen hade. Tjejen sa att det bara var 2 platser kvar och försökte få mig att betala 300 dollar. Skit it tänkte jag och åkte hit själv. Mycket riktigt, inga platser alls kvar. Kanske standby kl 5!! Jahapp tänkte jag, gick till nästa flygbolag som också var fullt och charmade lao killen enormt. Han kom senare tillbaka till mig och frågade om jag hade visum för Vietnam, "neee, tror inte att jag behöver det.." "alla behöver det" fick jag till svar. "men jag är ifrån Sverige och som jag förstått det så behöver vi inget visum om vi har utresa inom 15 dagar?" Säger jag och blinkar lite extra.. "ÅÅåå du är svensk, nej du behöver inget visum och jag ska hjälpa dig och få en flygstol trots att det är fullt" får jag till svar. Tack och bock, 15 min senare hade jag en flygbiljett i min hand för 170 dollar. Inte ultimat pris men jag kommer ju till Vietnam idag iaf. :-) det lönar sig! puss

Landskap

Laos landskap!

Kött!!

Sitter på café o har just ätit frukost. Åt kött, salami & bacon, för första gången på 2 månader! Herreguuuu va gott!!
Börja bli lite fundersam över om det verkligen går flera plan om dagen till Hanoi. Kanske bäst o gå via resebyrå ändå. Eller, iaf kolla upp tiderna.

Sovit som skit i natt igen, hoppas verkligen den här hostan o halsontet går över snart!
Chailatte här är det fart i.

Nä nu blir det Vietnam.
Puss!

Infekterad sårtumme, läskigt te!

Ska lämna LP på riktigt

Ja då har jag varit i Luang Prabang i 4 dagar utan att sett nånting vettigt överhuvudtaget. Skulle iväg till vattenfallen igår men var alldeles för klen. Pallrade mig iväg till doktorn idag och fick medicin som förhoppningsvis funkar! Har inte tid att vara här längre, måste till Vietnam, Hanoi och hinna med det samt Halong Bay innan flyget går mot BKK den 17 och sedan vidare mot Melbourne den 19!! Så imorgon bitti kliver jag upp pigg som en lärka och beger mig till flygplatsen! Hoppas jag. Tänkte faktiskt flyga för jag orkar inte dunka runt på en buss i 24h med den här febern och hostan. Beskona mig själv samt alla runt omkring mig. puss!

LP

Jahap. Värdelöst att vara sjuk! Orkar inte göra nånting. Ska proppa i mig lite piller så kanske det blir bättre. :-)
Ska till nå vattenfall idag med en Koreansk tjej som jag träffat här.
Det är nog ungefär vad jag orkar med!

Sjuk

Förskylningen kom tillbaka och min första dag i Luang Prabang har inte bestått av nånting. Promenerade runt stan och tog lite kort. Mekong är så fint och fridfullt. Trodde faktiskt att stan skulle vara finare och mysigare än vad den är.
Och allt är väldigt dyrt här! Mycket turister.
Men vilken natur jag fick se igår på vägen från Vang Vieng och hit. Laos har verkligen allt. Helt otroligt. Känns som en blandning mellan fjäll, åker mark, alperna och regnskog. Hoppas verkligen jag är piggare imorgon så jag kanske kan ge mig på lite trekking! Ska ta mig iväg till något vattenfall också. Så jävla typiskt att man ska bli sjuk.

Åka vidare

Det blev en dag till med tubing och hela packet igår! Fantastiskt roligt! Har träffat några sköna killar ifrån Sala som jag hängt med.
Men nu går bussen mot Luang Prabang :-))

Förskyld

Faaaan va seg man blir av förskylning! Har inte gjort en endaste vettig sak idag känns de som. Jo, ansökt om visum till Australien! :-) imorgon ska jag boka flyg!
Annars så funderar jag på att åka vidare imån upp mot Luang Prabang imorgon. Den här hysteriska festen är kanske inte riktigt min stil.
Ska försöka ta lite bilder imån också!

Bild

Solnedgång vid Mekong och ett misslyckat försök att fånga solen!!

Vang Vieng

Buss resan mellan Vientiane och Vang Vieng var helt jävlig som alla andra bussresor. Mestadels grusväg och väldigt krokigt.
Men väldigt väldigt vackert. Landskapet här är som fjällvärlden fast allt är grönt istället. Älskar det.
Här är det tubing som gäller. Man hyr en flyt ring och åker på floden och dom drar in en till alla barer efter vägen.
Ska nog göra det idag. Igår gick jag emellan ställena. Har hängt ut med en tjej från Perth och en från England sen jag kom hit. Igår fick jag ett jobb på en av barerna, dricka gratis och dansa med gästerna va jobbet. Men idag när jag vaknade kände jag att det kanske inte riktigt är min grej.
Tror att jag ska åka vidare imån faktiskt. Känns som att det här är ett ställe man fastnar på annars. Och så kul är det ju faktiskt inte att vara full.

Vientiane, Laos.

Försökte skriva ett inlägg igår innan jag somnade kl 21 men somnade mitt i. :-)
Dagen igår här i Vientiane var väldigt lugn. Jag och kanadensaren Perry var på en marknad och åt lunch.
Hela eftermiddagen promenerade jag längs Mekong floden, la mig till och med ner på vägen för en powernap.
Väldigt stillsam stad och att Laos är världens lugnaste land det tror jag mer och mer på.

Igår kväll gick jag ner till floden igen för att kolla på solnedgången. Det kom fram en Laoit och börja prata massa. Han hade levt som munk i 12 år och var nu lärare till de andra. Buddishmen är verkligen en bred religion med väldigt mycket förhållningsregler. Han var iaf imponerad av min kamera och lånade den ett par gånger för att fota mig. Hah!

Vaknade upp med förskylning efter gårdagens jävla tåg. Om 40 min går bussen mot Vang Vieng. Har hört mycket bra om ett ställe att bo på som någon norsk driver. Ska försöka hitta dit! Nu ska jag packa ihop mina saker och äta frulle!

Puss!

Solnedgång vid Mekong floden och ett misslyckat försök att fånga solen i mina händer.

Thai - Laos boarder

Jahap då har jag överlevt en 11 timmars tågresa igenom norra Thailand. Mindre coolt men helt ok tåg. Kallt som fan var det och mycket oväsen. Träffade en trevlig kanadensare på tåget som jag nu sitter o väntar på gränsen tillsammans med. Dyrt visum var det också.
Flyg till Laos skulle kosta ca 1200sek. Tåget kostade 120. Och visum nästan 500:-.

Så jävla mycket mygg är det här uppe också. Tack för myggspray! Ska försöka få tag på ett mygg nät också.
Och en skaljacka, än fast det är tidigt på morgonen så känns de som att de är kallare här uppe.

Dags att ta sig över gränsen. Fick just lite fina visum foton utskrivna också :-)

Puss!

Bangkok tågstation, kallt i tåget.

Bangkok

Nyår firade jag på hotellet med magsjuka. Tänkte att vi skulle fira igår istället men då fick jag feber.
Igår kväll sa vi hejdå till Malin och gänget och alldeles nyss drog Gutt. Natta åkte till Canada igår och resten hem till Sverige.
Vi försökte oss på ett shopping försök nu på förmiddagen men det är fan omöjligt. Så mycket folk och saker överallt. Köpte dock ett par fejk diesel jeans för 120:- igår ifall det är kallt i Laos. Välspenderat.
Nu ska jag strax ta mig bort mot tågstationen och vänta in natt tåget mot Vientiane, Laos!
Får se hur många dagar jag blir där. Tanken är Vientiane - Luang Prabang - Vang Vieng!

Skickade ännu mer saker med Gutt hem nu så nu reser jag verkligen lätt packat.
Drömde att jag körde skoter i natt och vaknade upp med lite hemlängtan!
Eller så är det för vetskapen om att bli ensam. :-) men nu börjar det igen!